måndag 15 augusti 2011

I LÖRDAGS VAR DET LOPPIS!

Mina fynd från Hertsödagens loppis. Vasen, svampen och byrån kommer från bordet som finns på bild på
 där jag skrivit mer om Hertsödagen.

Alla bilder är klickbara.

 Ännu en vas jag inte kunde motstå... min samling vaser är OBEFOGAT stor! Den här är vackert mörkblå och med bubblor i glasmassan, h=16 cm. Pris 140 SEK.
Osignerad, men påminner om Erik Höglunds bubbliga glas.

Jag tycker om den här klassiska formen på urnor/vaser. Denna är i pressglas, h=14 cm. Pris 10 SEK.

Ett tillskott till min lilla samling med leksaksmöbler. Liten byrå med aningen skadat spegelglas, h=30 cm, b=16 cm, d=7 cm. Pris 100 SEK. 

Eftersom jag gillar kolonner, så föll jag naturligtvis för den lilla (kitschiga) keramikhyllan i form av ett joniskt kapitäl med de karakteristiska voluterna ("snurrorna"), h=22 cm, b=20 cm. Pris 10 SEK. 

En tärning i marmor med sidorna 6 cm. Den kostade också en guldpeng.
"Ettans" och "fyrans" prickar är rödmålade, alla andra svarta. Jag undrar varför. Förklaring, någon?
Hur som helst, den ska användas till att få fram vinnaren av... att ta hand om middagsdisken!

Tre bilder på en svamp i glas för att visa hur den skiftar i färg beroende på hur ljuset faller. 
Mantorp, Sweden. 60 SEK tyckte jag absolut att "soppen" var värd. 

Svamphöjden är 9 cm. 


Efter loppisrundan blir man lätt lite hungrig, då passar det med några nya smarriga maträtter.
Jag har redan massor av kokböcker, men köpte ändå en till. ?????
Berömda kockar från hela Skandinavien har tillsammans med flygbolaget SAS tagit fram recept på god mat från vår del av världen. En tjuga gav jag för - den onödiga - kokboken.

Det var lördagsfynden. Jag känner mig riktigt nöjd.  

4 kommentarer:

  1. Mycket fina grejor blev det.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Om mina fyndpryttlar är så fina vet jag inte, men jag gillar dem. Och det är ju jag som får sköta dammtorkningen...

    SvaraRadera
  3. Inga dåliga fynd...svampen hade följt mig hem också.

    SvaraRadera
  4. Cinna: Ja, den är så fin med sina skimrande färger.

    SvaraRadera