lördag 18 april 2015

ETT TROLL FÖR HOLLYWOOD

I senaste numret av trevliga tidningen Scandinavian Retro var det ett reportage om de danska DAM-trollen. Nu ska de bli filmstjärnor i Hollywood. Som kanske får byta namn till Trollywood.

Någon gång under senare delen av 1960-talet fick jag ett sött litet DAM-troll (7 cm högt - utan hårburr). Jag minns att jag kallade honom Morot. (Hårfärgen!)
Tillsammans med två andra troll har han (?) i många år stått lite bortglömd på en hylla i vardagsrummet. (Jag tror det är en "han" eftersom han kör med bar överkropp.)
För att börja vänja killen med det burriga, orangefärgade håret vid fotoblixtarnas Hollywood så plockade jag fram honom och hans kompisar för en liten fotosession.
Här kan ni "småglutta" på de två uppslagen från Retro och närbilder på trollen.
Klickbara bilder.
 
Morot är en jättecharmig kille.
 Min lilla troll-samling.
Hemmets största och tråkigaste troll, bloggerskan, fastnade inte på bild.
Det ska ni vara glada för.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen tidningen Retro. Här hittar man alltid något som är intressant. Gedigna reportage om allt möjligt och det är särskilt kul när man hittar grejer som man själv har.

    Trollet är jättegulligt.

    SvaraRadera
  2. Retro är rolig läsning, kanske allra helst för oss som var med, minns och äger lite prylar från "den gamla, goda tiden".
    Trollet Morot hälsar och tackar!

    SvaraRadera
  3. Så söt! Jag har en liknande "kille" med morotshår. Kul med reportaget i tidningen, men jag funderar lite på deras värdering av trollen, stämmer det så har jag ju tuuusentals kronor i trollskåpet :) Fast det är väl Stocholms-antikaffärs-priser, själv har jag inte gett mycket för dem :)

    SvaraRadera
  4. Helena: Förlåt att svaret dröjt!
    Jo, trollen är söta. Det skulle vara intressant att veta vad givaren av mitt troll fick betala för det. Det var nog inte många kronor. Och inte kunde man väl då tro att trollen skulle bli samlarobjekt.
    Du får se innehållet i ditt trollskåp som en extra (och söt!) pensionsförsäkring. ;)

    SvaraRadera