tisdag 8 november 2011

PLASTBANDSKLÄDDA KONSERVBURKAR

Kommer ni ihåg?
Konservburkar i plåt i olika storlekar, plastband i lämpliga färger, diskunderlägg i skumplast (för att ge burkarna lite rondör), tätningslist (för att få lock och botten att sitta på plats), och så lite pysslande.
Mer behövdes inte för att fixa till roliga burkar för förvaring av allehanda småsaker.
När tillverkade vi dessa? Jag tänker mitten/slutet av 1960-talet. Kan det stämma?

Denna burk (Gevalia, 1 kg) inplastad i röda och svarta band pryder (hm...) fortfarande mitt hem. Visserligen står den sedan många år lite undanskuffad och nästan bortglömd på en hylla högt ovanför folk av normallängd, men jag har inte förmått mig att slänga den. I min värld är den den enda kvarvarande i sitt slag. Den kanske har överlevt nästan fem decennier. Och är snart semiantik!

Men den ser faktiskt ganska fräsch ut, trots sin ålder. 

Innehåll: Presentsnören.

Det var en liten nostalgitripp.

7 kommentarer:

  1. Den ser otroligt fräsch ut för sina 50 år. Has det dammats?

    SvaraRadera
  2. Visst var den jättefin för sin ålder! Mamma hade också en kaffeburk med lila och gula band, men den är borta sedan länge (din var finare). Jag tycker det är sällan man ser dem idag!

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Ja, det haver dammats! HUR kunde du gissa det? ;o)

    Helena H: Den har en viss värdighet kvar i sitt plastiga utseende. ;o)

    SvaraRadera
  4. Hej
    Gud vad fin!
    Förresten, får jag "tjuva" en bild på den och lägga på FAcebook. Vi håller på med en massa "minns ni..." ?
    Mvh Marita N

    SvaraRadera
  5. Marita N: Tack! Ja, den är i bra skick - för sin ålder...
    Klart att du får låna bilden, och kul om du länkar till bloggen.

    SvaraRadera
  6. Jag länkar gärna till din fina blogg! /Mvh Marita N

    SvaraRadera
  7. Nu har jag lagt in den och länkat också och sen försökte jag använda din e-mailadress du har här på din sida men mitt ivägskickade mail kom inte fram. Det stod att din e-mail adress inte fanns?
    Hur kommer jag i kontakt med dig då?
    Mvh MN

    SvaraRadera