onsdag 8 februari 2012

LYSER OCH VÄRMER

Min pappa var en tusenkonstnär. Han kunde det mesta och tillverkade många fina saker i silver, koppar, mässing, trä - ja, inget material var honom främmande. Han målade och tecknade också. I några tidigare inlägg (både här och på min blogg Snaquesaligt) har jag visat fler saker han knåpade ihop.
Den här golvljusstaken, för gilleljus, gjorde han i koppar och teak.

 Ljusstaken är 56 cm hög och bottenplattans sidor är 15 cm.

Ett kärt minne av pappa.
Som både lyser och värmer i vintermörkret.

2 kommentarer:

  1. Min käre far hade tummen mitt i handen, något som han gett i arv till mig. Hans intresse var politik och det har han inte gett i arv till mig. Men hans utseende har jag ärvt.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Enligt min kära moder så hade även hennes pappa tummarna mitt i handen. Min morfar var tydligen väldigt opraktisk. Som tur var valde han en mycket händig fru. Mormor kunde det mesta. Dessutom var hon vacker. Dessvärre har jag inte ärvt hennes utseende.

    SvaraRadera