lördag 12 maj 2012

OMTYCKTA SKÅLAR

Vissa saker faller man för utan att riktigt veta varför. Det kan vara för att de är vackra, ovanliga, roliga eller har något annat som tilltalar, men ibland kan man inte ens förklara den ljuva känslan. Det är faktiskt likadant med musik, konst, mat. Och människor! Tycke bara uppstår. 

Här nedan är fem porslinsskålar (och en tillhörande kanna) som jag verkligen gillar. Några ärvda, några köpta.

Ärvt och köpt.

Skålen (ca 22 cm i diameter) och kannan...

... märkta Lidköping, kommer från föräldrahemmet.

Denna söta skål (25 cm lång) tror jag min mor hade gett till min mormor som morsdagspresent en gång för länge sedan.
Inga stämplar.

En skål (ca 22 cm i diameter) som jag, om jag minns rätt, gav min mor vid något tillfälle.
Bara märkt "Import".

 Skål (ca 18 cm i diameter) på fot från Royal Copenhagen...

... en gåva till min mor.

Italiensk blomformad skål (ca 18 cm i diameter) som jag blev så förälskad i...

... och köpte för runt 30 år sedan. En förälskelse som består. Jag tycker fortfarande att den är så fin.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Blonda Belinda12 maj 2012 kl. 22:49

    Vilken snygg blomskål. Har aldrig sett en sådan förut.

    SvaraRadera
  2. Mörka Matilda13 maj 2012 kl. 00:01

    Belinda: Kanske inte så vanlig.

    SvaraRadera