tisdag 15 januari 2013

STÄDTIPS

Den mörka vinterdagarna har en stor fördel - dammtussar och otvättade fönster märks inte så mycket.
Men, tyvärr... vårstädningen närmar sig.
Dagarna blir allt längre, ljuset tar över, men fortfarande står solen så lågt när den tittar in att den avslöjar vartenda dammkorn.
Det finns definitivt roligare saker att göra än städa och med lite finurlighet kan man - nästan - slippa golvmoppar, skurborstar, dammsugare och -trasor. 
"Instead of cleaning the house I just turn off the lights."
(Ursäkta den dåliga bilden.)
Alltså, man köper en evighetskalender med lämplig text som man naturligtvis följer ordagrant. När dagarna blir så ljusa att det inte längre hjälper att släcka lyset kan man dra för gardiner och persienner.
Annars kan man helt enkelt bara sätta upp en skylt!
Denna hänger redan i mitt kök.
Damma lagom! Njut livet istället!

3 kommentarer:

  1. Jag har för länge sedan slutat med någon speciell vårstädning även om vårsolen ser fläckar och dammtussar. Lite småstädning då och då när lusten smyger sig på är alldeles lagom,

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Gunnel. Jag har slutat med både julstädning och våstädning. Det blir lite här och där när man får tid (inte orkar se eländet längre)Just nu är det rensning i källarboden som gäller, jag har hållt på i flera förmiddagar, men det är en hel del kvar, så nu rullar dammtussarna i lägenheten istället :)

    SvaraRadera
  3. Gunnel och Helena: Min kära mor vårstädade varje år. Det hörde till vår mamma-generation. Själv har jag aldrig vårstädat. I alla fall inte som jag kan minnas. Jag gör precis som ni, småstädar lite då och då. D.v.s. när dammtussarna visar tendenser på att bilda en heltäckningsmatta. ;-) Men städ-lust? Vad är det???

    SvaraRadera