söndag 17 november 2013

LOPPIS I HUSET

Igår, lördag, anordnade min bostadsrättsförening loppis för första gången någonsin. Närmare har jag aldrig haft till en loppmarknad - bara några meter.
Det var ett fåtal säljare, men det fanns riktigt fina saker att fynda till vettiga priser. Det är ju inte antalet bord som avgör hur bra en loppmarknad är, utan vad som finns på borden.
(Klickbara bilder.)
Metaller som koppar och mässing lär vara inne just nu.
Så jag var trendig med mitt första köp - en tung och rejäl kopparkastrull från Nilsjohan.
Den är i nyskick med tjock, planslipad botten och rymmer ca 2 liter.
Perfekt och snygg att ställa på matbordet.
Undertill står det:
"HACKMAN, Made by Polaris, Norway. Copper, 18-10 Stainless Steel".
För 30 SEK blev den min. Ett riktigt fynd!
Jag gillar koppar, den ger ett så varmt och hemtrevligt intryck.
Hm... ibland undrar jag vad det är med mig och kryddburkar. Jag faller ofta för just sådana.
Detta par kostade 50 SEK.
(Locket på vitpepparburken har jag satt dit lite slarvigt snett.) 
Julen närmar sig och en liten, helt oanvänd tomteduk för köksbordet passar bra.
10 SEK var den absolut värd.
 Det fanns ganska mycket bling-bling på borden.
Numera köper jag sällan smycken eftersom mina lådor redan är ganska fulla med bijouterier och "krims-krams".
Men till min egen förvåning så kom jag hem med dessa.
 Priset för det blågröna halssmycket i mitten var 20 SEK. Alla andra 10 SEK/st.
Det röda till vänster med blomman/stjärnan kan bli ett bra julsmycke. 
Asken innehåller en söt lillfingerring med röda stenar. På bilden ser de nästan rosa ut.

Till sommaren blir det utomhusloppis här och antagligen många fler säljare och köpare.
Ska börja kolla redan nu vad jag kan undvara.
Det borde räcka för att fylla (åtminstone!) ett bord...

5 kommentarer:

  1. Kopparpannan var ett fynd!
    Säger S

    SvaraRadera
  2. Jag är helt överens med S. Kopparpannan var fin och lite ovanlig.

    SvaraRadera
  3. S: Vad kul att du skrev en kommentar! Ja, jag är mycket nöjd med "gryt-fyndet".

    Gunnel: Det enda negativa med den är de stora handtagen, de tar upp mycket plats i grytskåpet.

    SvaraRadera
  4. Det var fina fynd på hemmaloppiset! Polaris norge känner jag igen, det står det på sakerna som jag samlar på av Olaf Joff i rostfritt stål :) Halsbandet som hade gröna fyrkanter var jättehäftigt och snyggt, jag har inte sett något liknande!

    SvaraRadera
  5. Helena: Det är tydligt att Polaris bara gör fina och rejäla grejor! Dina Olaf Joff-saker är ju så snygga.

    Jag upptäckte genast det ovanliga halsbandet - det var/är lite speciellt och drar ögonen till sig. Jag har inte heller sett något sådant förr.

    Du som känner till mycket om mycket kanske vet eller kan klura ut vad det är för tillverkare?
    Vid låset sitter det en liten, oval metallbricka och på den är det instämplat en fransk lilja. Jag antar att det är logga för något märke/företag. Vore intressant att veta vad det är. Om man förstorar näst sista bilden kan man se brickan högst upp och ana liljan.)

    SvaraRadera