lördag 22 augusti 2020

MÅLADE BONADER

Förr prydde man gärna någon vägg i hemmet, ofta en köksvägg, med en broderad bonad.
Vanligtvis var det nog frun i huset som broderat ett trevligt ordspråk med en passande bild till.

Eftersom jag under årens lopp har målat mycket på textil så frågade en bekant för många år sedan om jag kunde tänka mig att måla tre bonader åt henne. Hon kände inte för att brodera dem.
Det var uppritade mönster som alltså skulle fyllas i med färg och pensel istället för med tråd och nål.
Jag tog mig an uppgiften. Och lade till några egna detaljer.

Och så här blev de.
De dåliga bilderna, över 30 år gamla, är tagna med en Polaroid-kamera och sedan skannade till datorn. 
Färgerna på bilden nedan har fläckvis blivit lite blekta; trasmattan på golvet var ljusblå (hela längden!).
Den här bonaden hade samma blomdekor på båda sidorna.
Men den vänstra kom inte med på originalfotot.
Därför har jag med datorns hjälp lagt till den för att få symmetri i bilden.
(Nej, jag vet, inget proffsjobb precis.)
Bokstäverna och dekorlinjerna var svårast att måla, alltså att få dem jämntjocka.
Undrar var bonaderna hänger numera ...

2 kommentarer:

  1. Välgjorda och lika fina som broderade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå så ses nog broderade som lite finare.

      Radera