torsdag 10 mars 2011

GAMLA TING I TRÄ

I mitt hem finns en del saker som inte precis tillverkades i går. Ja, inte ens i förrgår.
-
En sak i trä, l 39 cm, b 20 cm, som i år fyller aktningsvärda 129 år.
Är det någon som kan gissa vad denna bräda användes till?
-
Här ser ni baksidan med siffrorna 15 1/3.
Den som gissar rätt får en rungande gratulation här på Pyssel & Pinaler!
-

En ännu äldre sak i trä, en bandvävsgrind. Tillverkad av samma IOPS, men redan 1861. Det är 150 år sedan! Och den fungerar fortfarande perfekt. Jag har vävt flera band med den.
-
Dessa ting användes för att göra skäl i väven. Varannan tråd träddes i hålen och varannan mellan "stolparna". När man då förde grinden, varannan gång upp och varannan ner så bildades ett mellanrum så att man kunde få in inslagsgarnet mellan varptrådarna.
(Hoppas min förklaring inte är alltför omständlig.)
-
Så över till ett mått med sidorna 20 cm och höjden 17 cm. Måttets namn och rymd är jag inte säker på. Tror att det var ett vanligt mått, kan det heta skäppa? Nej, den var nog större. Ni är flera som har bättre kunskaper om detta än jag. Jag tar tacksamt emot upplysningar.
-
Efter många års slit har man lagat måttet med en infälld träbit som är fäst med träpluggar.
Det runda, urgröpta hålet beror på att man hade använt måttet som "stöd" för en snurrande härvel som borrat sig ner en bit. Tyvärr är inte måttet krönt och inte heller daterat.
-
Måttets övre kant och insida. Man kan verkligen se att det är välanvänt.
-
Det var några gamla och nötta träsaker. I morgon blir det några i metall.

7 kommentarer:

  1. Det kallas trämått kort och gott. Om det är ett officiellt mått använt i handeln ska det vara krönt, d.v.s. vara kontrollerat och försett med en krona. Rymden är klurigt.
    I Småland var från och med 1600-talets måttreformer en skäppa 1/6 tunna medan den i Bohuslän var 1/4 tunna (36,6 liter) och i Västergötland 1/5 tunna.
    Det kan alltså bero på vart i landet den kommer från.
    Jag får det till 6,8 liter som motsvarar drygt fem stop.

    SvaraRadera
  2. Brädan kunde komma till nytta vid drevning eller tapetsering?

    SvaraRadera
  3. Eller kanske vävning?
    Nu har jag förbrukat mina tre chanser.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte den blekaste.

    SvaraRadera
  5. Skaffaren: I denna lilla gissningstävling får man gissa hur många gånger som helst. Tyvärr inget rätt, än så länge. Så det är bara att fortsätta.

    Bag-Brita: Avslöjar svaret i nästa blogginlägg.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. När man ska stryka ärmar och fickor?
    Äsch..

    SvaraRadera