söndag 27 mars 2011

HÄNDER SOM VET VAD DE GÖR

En närstående person är fenomenal på att bearbeta metall. Han tillverkar delar till motorer och maskiner, han kan allt om olika gängor - deras stigningar och vinklar - och han kan svarva med hundradelsmillimeters precision. Jag njuter av att se honom arbeta.

Finns det något som verkligen väcker min beundran, så är det människors yrkesskicklighet. Jag blir rörd av att se duktiga män eller kvinnor handskas med material, verktyg och maskiner. Det kan röra sig om arbete i/med trä, lera, glas, metall eller något annat.

Julen 2010 fick jag denna söta miniljusstake av den skicklige svarvaren. Ljusstaken är 3,5 cm hög och fotens diameter är 3 cm. I en låda hittade jag ett tårtljus som passade exakt. Tillsammans mäter de ca 10 cm i höjd.

Både till julen 2004 och 2005 fick jag en nötknäppare svarvad i rostfritt stål. I mina ögon är de helt enkelt fantastiska. Det är svårt att tänka att de formats från raka bitar stål.

Nötknäpparnas baksidor.

Den första julklappen - ljusstakebock tillverkad av en gammal nyckel. Ljushållare och manschett i koppar. Det absolut finaste man kan få är handgjorda gåvor. Man ser och förstår att givaren lagt ner både tid och omsorg för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Det är bara att tacka ödmjukast.

Hurra för alla skickliga yrkesmän och kvinnor vi har runt omkring oss! Vi behöver dem i alla möjliga sammanhang under ett liv, både för vardag och fest: Murare, snickare, elektriker, rörmokare, svarvare, svetsare, plåtslagare, gjutare, glasarbetare, keramiker, vävare, glasblåsare, skulptörer, designers. Bara för att nämna några. Listan kan göras hur lång som helst.

Ni skickliga, sträck på er!

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt duktig svarvare. Nötknäpparen, den läckra, finns även hos mig, vilket jag är så tacksam för. Eftersom jag själv tillhör "Fumliga fingrar" så är jag så imponerad av skickliga hantverkare av alla de slag.

    SvaraRadera
  2. Du och jag kan malla oss lite, vi är de enda som har just dessa fina nötknäppare. Den närstående platsar inte i klubben "Fumliga fingrar", han borde tillhöra "Flinka fingrar".

    SvaraRadera