lördag 12 februari 2011

TEXTILMÅLAT

Under flera år har jag målat mycket på textil. Det har blivit dukar, örngott, gardiner, handdukar, jumprar, tröjor, kalsonger (!), m m. För det mesta målar jag med pensel, men någon gång trycker jag med klichéer eller använder schabloner. Eller en blandning av teknikerna. Här kommer några exempel på A S-målad textil.
-
Klicka bilderna för att förstora.
-
Två tröjor målade med pensel.
-

T-shirt målad med pensel. (Tyvärr dålig bild.)
-
Tunika som jag både sytt och målat. Baksidan är målad ungefär likadant. (Noterna nedtill är början på en Elvis-låt.)
-

Jumper - kliché och pensel.
-

Tröja - kliché och pensel.
-

Örngott - kliché och pensel.
-

Örngott - pensel och kliché.
-

Små tabletter - pensel.
-
Julduk - schabloner och pensel.
-
Textilfärger är vattenbaserade, luktar inte och tål att tvättas t o m i höga tempraturer. (Den temp tyget klarar.) Jag hade ett par vita, målade örngott som tvättades/kokades ofta, till slut gick örngotten sönder men de målade motiven var som nya i färgerna.
-
Då var det slutpysslat för i dag.

3 kommentarer:

  1. Du är jätteduktig. Vilken Elvis-låt?

    SvaraRadera
  2. "All shook up" (Otis Blackwell & Elvis Presley)
    -
    A well I bless my soul
    What´s wrong with me?
    I´m itching like a man on a fuzzy tree
    My friends say I´m actin´ wild as a bug
    I´m in love
    I´m all shook up!

    SvaraRadera
  3. Schysst Krom-Vicke. Bilar är svårt.

    SvaraRadera