lördag 7 januari 2012

FÖR NÖTTER OCH KARAMELLER

I gårdagens inlägg på min blogg Snaquesaligt så skrev jag om nötter och karameller. Men kanske i ett lite udda sammanhang. Nåväl, varför inte låta nöt- och karamell-temat fortsätta även hit på Pyssel och Pinaler? Nu i form av några skålar lämpliga för bl.a. dessa ätbara varor.

Först ut en enkel, men rejält gjord, gammal korg från föräldrahemmet. (Den kan ha innehållit en julgrupp från början.) Mamma började ha nötter i den och så har det fortsatt. (Det är inte samma nötter som då!) De fina nötknäpparna i rostfritt stål är unika och tillverkade av min fantastiske vän S som är den allra skickligaste när det gäller svarvning och annan metallbearbetning. Han är en mästare.

Även denna lilla träskål är arv från föräldrahemmet. Den användes oftast till nötskalen.

 Ovanlig skål i röd och grön plåt. Loppisfynd.

En svart keramikskål som jag köpte för många år sedan. Diameter ca 28 cm. Jag tycker den är så vackert. Under står det AGYAGIPAR KARCAG. Kan den vara från Ungern? Någon som vet?

Lång, bladformad skål från JIE, Gantofta. Loppisfynd. 

Och så en gammal Fuga-skål. Sven Palmqvist, Orrefors, kom på att centrifugera glasmassan och 1954 presenterades Fuga-serien. Min röda skål är köpt i slutet på 1950-talet eller början på 1960. 

Gammal och söt liten glasskål, också arv efter mor och far. 

Glasskål med en form som jag gillar. Loppisfynd. 

Finsk glasskål med meanderbård. Tamara Aladin, Riihimäki. Loppisfynd. 

Liten, brun glasskål dekorerad med franska liljan. Loppisfynd.

Det här var några av alla skålar jag samlat på mig under årens lopp. Och de kan förstås innehålla mycket annat än bara nötter och karameller.

God lördagskväll!

6 kommentarer:

  1. Den sista skålen gillade jag allra mest, älskar brunt glas.

    SvaraRadera
  2. Helena: Egentligen är brunt inte den mest vanliga färgen på glas. Funderar över om jag har något mer i brunt glas annat än mina gamla apoteksflaskor och -burkar. Måste kolla!

    SvaraRadera
  3. Jag är svag för starka färger så den röd-gröna plåtsaken får min röst.

    SvaraRadera
  4. Dullen: Den röd-gröna är snygg och ovanlig. Mina favoriter är nog den (ungerska?) svarta och så glasskålen på fot. Men egentligen gillar jag allihop. (Så´n tur att de redan är mina då!)

    SvaraRadera
  5. Kul att se den äldre lite veckade glasskålen (4:e nerifrån). Jag hittade en likadan på myrorna för någon dag sedan. Hoppades på att hitta lite info om den, men får nog nöja mig med att den är fin helt enkelt. :)

    SvaraRadera
  6. Maria: Tyvärr vet jag ingenting om skålen, bara att den fanns i mitt föräldrahem. Pressglas och ganska gammal, skulle tro 60-70 år. Jag tycker om dess form.
    Min mamma brukade alltid ha lingonsylt i den när vi åt pannkaka eller plättar.

    SvaraRadera