lördag 14 januari 2012

SPRICKA I ISEN

Det här finska fatet i kristall väcker ett nästan outhärdligt ha-begär hos mig.
Åh, vad jag vill ha!

"Jäänsärö" ("Isspricka" eller "Spricka i isen")
Design: Nanny Still, 1967, Riihimäen Lasi, Finland
Fatet är 320 mm i diameter.
Det kom till efter en midvinterresa med M/S Finnhansa.

Visst kan man se sprickan i isen?

Undrar om inte fatet ligger högst på min önskelista när det gäller glas.
Det är bara så otroligt, fantastiskt vackert!

Nanny Still-McKinney (1926-2009)

När jag bad min språkkunniga svägerska att översätta det finska ordet `Jäänsärö´ åt mig så sa hon, att när fatet kom i handeln i slutet av 1960-talet så hade även hon gripits av svårt ha-begär. Tyvärr var priset inte överkomligt för henne då. Nu tror jag att både hon och jag måste bege oss på "Jäänsärö"-jakt. Men priset torde fortfarande vara högt. Snyft!

God lördagskväll!

3 kommentarer:

  1. Det var nog bland det snyggaste fatet jag har sett, vill också ha!

    SvaraRadera
  2. Vackert och säkert inte billigt. Finskt glas är populärt.

    SvaraRadera
  3. Annica, alias Anta15 januari 2012 kl. 13:31

    Helena: Ja, det är helt underbart! Få se vem av oss "Jäänsärö-fat-fans" som hittar ett först.

    Gunnel: Anta antar att det antagligen kostar ett antal tusenlappar.

    SvaraRadera