lördag 13 april 2013

ANNIKA, VANNIKA, SILLARAD

Ett gammalt och fläckat förkläde från mina barnaår.
Jag kan inte minnas vem jag fick det av – det kan ha varit en present från mamma och pappa. Eller kanske från någon släkting som tyckte att det passade eftersom texten handlar om en Annika.
Visserligen en Annika med k – men det fick jag stå ut med.

För väldigt många år sedan användes det lilla förklädet ofta av undertecknad...
... en 3-årig tös vid namn
(Med c. Enligt dopattesten.)
=======

Här kan ni höra Annikas Visa.
=======

ANNIKA, VANNIKA SILLARAD
(Ramsa av okänd författare)

Annika, Vannika, Sillarad
red igenom Silverstad,
ända fram till kungens slott.
Kungen själv kom ut så brått.
Annika, Vannika, Sillarad
drottning blev i Silverstad.

Och en ramsa till om Annika:

Annika, Pannika, Södermanné,
häckla, väckla, domaré.
Kung Karl, general,
gick igenom silversal.
Åtta veckor före jul
dansar Anna Britta brud.

(Vem är Anna Britta, var kom hon ifrån???)

6 kommentarer:

  1. Jag har aldrig tidigare hört ramsan. Finns nog många sådana i vårt svenska språk.

    SvaraRadera
  2. Barnramsor, på alla språk, var nog mer populära förr. Men kanske de fortfarande används på lekis och dagis? Vi gamlingar, vad vet vi?

    SvaraRadera
  3. Du var en söt liten flicka.

    SvaraRadera
  4. Kalle: Ja, det var då, det.

    SvaraRadera
  5. AL: Ja, det är fint.
    Tack för din kommentar! :-)

    SvaraRadera