onsdag 24 april 2013

MORMORS GAMLA AFTONVÄSKOR

Min mormor var en mycket händig och pysslig kvinna. Hennes händer var i ständigt arbete även när hushållssysslorna var avklarade för dagen. Hon sydde, broderade, målade, knöt makramé, m.m.

I unga år utvandrade hon till USA tillsammans med flera av sina syskon och där arbetade som fotograf i Minneapolis/St. Paul i Minnesota, men återvände till hemlandet efter några år, gifte sig och fick två döttrar. Jag har skrivit om henne flera gånger både här på Pyssel och pinaler men mest på Snaquesaligt. De flesta av de inläggen finns under etiketten Arvegods men även Nära och kära på båda bloggarna.
Mormor var alltid välklädd men då och då skulle det vara lite extra gå-bort-fint och då passade det bra med en liten aftonväska att stoppa ner spetsnäsduken i.
En av dessa tre små "näsduks-förvarare" vet jag att mormor själv sydde och dekorerade med målad ros och glittrande pärlor. Den är ros- och pärlprydd på båda sidorna.

Den helsvarta väskan och likaså den silvriga är prydda av en massa silkesöglor. Den svarta har även fått en tofs. Alla tre är sidenfodrade. De mäter ca 15 cm i diameter - inget utrymme för mobilen!
Söt dekor runt öppningen. När jag var liten tyckte jag att "rosenrankan" var så gullig.
Förresten, det tycker jag fortfarande.

Nu är det bara att invänta inbjudningskort till någon trevlig vår- eller sommarfest.
Näsduks- och läppstiftsförvaringen är fixad.            

2 kommentarer:

  1. Jättesöta till festen. Hon hade många söta små aftonväskor din mormor. Kul att de finns kvar.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Eftersom jag aldrig varit (och aldrig kommer att bli) någon festprissa så ligger de bara i en låda f.v.b till nästa generation.

    SvaraRadera