söndag 21 februari 2021

MED PRYL, VIRKNÅL OCH GARN

För några månader sedan köpte jag en fleecefilt från ICA Maxi när jag ändå beställde hem matvaror.
Den var lämpligt stor att svepa om sig endera i TV-fåtöljen eller vid eventuell tupplur på sängen.
Eftersom den inte var langetterad runt kanterna tänkte jag att det kunde jag fixa själv med garn och en virknål. Passande pyssel framför TV-program som inte kräver full uppmärksamhet.
Till exempel Melodifestivalen.
På Maxi hittade jag också ett trevligt melerat garn — till beige filt behövs ju lite färg!
Och efter Mellons deltävlingar två och tre är nu projektet klart.
Det är år och dag sedan jag virkade men kände att det var riktigt kul att hålla i en virknål igen.
Förr hände det ju att jag även gjorde egna mönster.
(Hm, beige filt som ger ljusblå skuggor?)
Det blev mycket kvar av garnet så nu funderar jag på att kanske virka en gles sjal. Annars får det bli en liten kudde. Förresten, har jag tur så finns garnet kvar så jag kan köpa mer.
Jag trodde faktiskt inte att fleece var så stumt och tätt, jag fick använda en pryl för att göra hål för virknålen. Jag använde nr 5 och fattade ju att jag måste göra hålen men blev förvånad över att jag verkligen fick "ta i" för att få igenom den vassa prylspetsen.
Nu väntar TV och filt-mys under söndagskvällen.

2 kommentarer:

  1. Lämplig sysselsättning till halvintressanta program.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Jag såg inte Mellons första deltävling och hade tänkt strunta i hela tramset men som bakgrundsmusik till handarbete var det ju okej.

      Radera