torsdag 20 april 2023

KLOKA ORD

Häromdagen hittade jag, av en händelse, denna bild i min dators välfyllda fotoarkiv.
Väggprydnaden målade jag åt en bekant någon gång under sena 1980-talet.
Sådana här bonader brukar vanligen vara broderade men de duger bra även som målade.

När jag nu läste den kloka texten tänkte jag att den egentligen är väldigt passande i dessa tider med inflation, stigande priser och allmän oro i världen.
Vi får glädjas åt det vi har. Så länge vi har det.
Men om det plötsligt blev riktig kris och tomt i både skafferi och plånbok?
Då skulle jag nog t.o.m. sörja och sakna kålsoppa ...

Vilken mat skulle ni sakna minst — eller mest?

2 kommentarer:

  1. Den där bonaden har jag också målat. Inte lika elegant som du men ändå ganska tjusig, även om jag just nu inte vet var den finns.
    Vid kris älskar man nog all mat, men lever och redda soppor saknar jag knappast. Allt övrigt skulle jag sakna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste inte att du också hade målat den bonaden. Du har aldrig haft den uppsatt?
      I kristider skulle jag KANSKE t.o.m. få i mig både ostron och musslor. Om de, mot förmodan, serverades i kristid. Men jag skulle föredra kålsoppan.

      Radera