torsdag 14 oktober 2010

KAST MED PINALER!

Här kan man verkligen tala om pinaler!
Mina föräldrar hade goda vänner som ägde ett tryckeri. För många år sedan när tryckeriet skulle moderniseras behövde man inte längre kasten som blytyperna förvarats i. När de gamla, fina kasten hade gjort sitt och skulle slängas stod jag naturligtvis först i ta-tillvara-kön.
-
Ett tag var dessa kast väldigt populära, men nu tror jag att intresset svalnat. Jag tycker fortfarande om dem, dels har de en historia att berätta och dels är de dekorativa. Mina två hänger i arbetsrummet och är fulla med småprylar. De många facken som förr innehöll bokstäver i bly, visar numera gamla, nya, ärvda, köpta och "fådda" småsaker. Här finns t ex gamla leksaker från min mammas barndom. Och några mini-ting från resor får också plats.
-
Klicka på bilderna för att förstora!
-
Kast till vänster.
-
Kast till höger.
De färgglada plastfordonen från olika tidsepoker (facken i övre delen av kastet) låg i flingpaket på 50- och 60-talen. Här sparas det mesta...
-
Det är roligt att titta på denna "mini-värld".

6 kommentarer:

  1. Om man dubbelklickar på dina bilder kan man tydligt se dina miniprylar.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är konstigt att man kan förstora miniprylar? ;o)

    SvaraRadera
  3. Så tokigt. Vi pratade just óm dessa utdöende/utdöda skåp härom dagen. Jag hade ett sådant i mitt rum, mina föräldrar hade ett i hallen men de är puttsväck.
    Love them

    SvaraRadera
  4. Lybtar: Lustigt hur det kan slumpa sig ibland.

    SvaraRadera
  5. Men oj så många spännande prylar!

    SvaraRadera
  6. Kalas-Puffbilar! Det var länge sedan.
    Det fanns även flygplan och tåg.
    Undrar hur mycket Kalas-Puffar man tryckte i sig för att utöka samlingen?
    Det måste ha varit en försvarlig mängd.
    Kul att återse dem!

    SvaraRadera