lördag 23 oktober 2010

LÖJTNANTSHJÄRTAN

Löjtnantshjärtan (Dicentra Spectabilis) är mina älsklingsblommor. Jag tycker de är så vackra - varje enskild blomma är som ett litet underverk. Och de hänger så fint bredvid varandra. Jag faller naturligtvis för saker prydda med dessa skönheter. På engelska kallas blommorna mest för Bleeding hearts, men jag har även hört Dutchman´s trousers.
Min samling med de älskliga blomstren innehåller än så länge nedanstående ting.
--
Tavla - Sonja Cederberg
-
Tavla - Monica Sahlin
-
Liten skål/ljuslykta - Caroline
-
Kaffekoppar - Eschenbach, Bavaria-Germany
-
Målad jumper - A S
-
Målad "skylt" - A S
-
Så småningom ska jag även måla en kudde och en lampskärm med favoriterna.

4 kommentarer:

  1. Löjtnantshjärtat är vackrare än Fänrikshjärtat, men fänriken blommar längre. Min absoluta favoritblomma är rosen.

    SvaraRadera
  2. Det heter ju "vacker som en ros". Nog kunde det väl också heta "vacker som ett löjtnantshjärta"?

    SvaraRadera
  3. Väna hustrun som veckopendlar anlände idag med nyuppgrävda vita löjtnantshjärtansplantan från det gamla hemmet.
    Imorgon får jag ta fram spaden:-)

    SvaraRadera
  4. Hälsa väna hustrun att hon är en klok kvinna. Löjtnantshjärtan ska finnas i varje rejäl trädgård.

    SvaraRadera