fredag 1 april 2011

DEN GULA KANNAN

Mitt blogginlägg i onsdags på "Snaquesaligt" hette "En titt i mitt kök". På några av bilderna ser man en gul kanna med allmogemönster på. Den står längst t v på hyllan ovanför fönstret och är arvegods efter min mamma och jag minns att hon var mycket förtjust i den. Skaffaren hade kommenterat och tyckte att den var fin och kanske också fler lade märke till den. Då passar det bra att några närbilder på kannan får bli dagens inlägg här på Pyssel & Pinaler.

Kannan, som är 21 cm hög, ska man helst se på långt håll och i svag belysning för den är inte så snygg när man tittar närmare på den. Den verkar lite grov och primitiv. Glasyren är krackelerad och allmänt ful. Och vad jag minns så har den varit så mest hela tiden.

Men motivet är fint. En man som leder en ko...

... möter på mitten en kvinna som också leder en ko... Kvinna bär en hink - antagligen är det dags för mjölkning.

Bl a runt kannan hals ringlar det blommor och blader.

I botten ser kannan ut så här. Någon som vet något om vem som tillverkat den? Inuti är den riktigt ful. Under den här tiden på året brukade mamma alltid ha fastlagsris med färgglada fjädrar i den. Och i december var det tall- eller granris med röda små trähjärtan.
Det var allt för i dag.

Trevlig fredag!

2 kommentarer:

  1. Ystads keramik har gjort lergods med allmogemotiv. 1940-tal.
    Den här kan vara äldre?

    SvaraRadera
  2. Skaffaren: Ystads keramik, kanske. Intressant. Och åldern kan nog stämma. Jag minns att den fanns hos oss från 1950-talet någon gång.

    SvaraRadera