onsdag 1 september 2010

FAT MED FINA MÖNSTER

En titt i porslinsskåpet.
Ovalt uppläggningsfat "Ingrid" (1929-1944), Artur Percy, Gefle. Det kommer från mitt föräldrahem och efter alla dessa år finns bara några få delar kvar av Ingrid- porslinet. Detta fat är i fint skick, men de andra delarna har lite skavanker.
-
Djuptallrik "Haga" (1955-1959), Stig Lindberg, Gustavsberg. För två år sedan betalade jag 150 kr för sex tallrikar. Ett bra pris, tycker jag.
-
Assiett 5869 (produktionsår?), Upsala-Ekeby, Karlskrona, Sweden. Tror jag köpte dessa sex assietter på 1960-talet, tyvärr minns jag inte vad jag betalade, men det var inte många kronor. Jag skulle gärna ha även kaffekopparna för jag tycker mönstret är snyggt.

4 kommentarer:

  1. Tallriken med mönster av Stig Lindberg har jag inte sett tidigare. Du använder den väl till morgongröten?

    SvaraRadera
  2. Ingrid fatet är ju riktigt snyggt. De andra är absolut inte vår stil men jag kan helt klart uppskatta det vackra i dem.

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Ingen morgongröt i "Haga" - än. Men det kan bli morgonvälling.
    Lybtar: Gillar också "Ingrid", den strama, svartbruna dekoren tilltalar mig.

    SvaraRadera
  4. Tänk vad fasscinerande med alla dessa tusentals varianter av tallrikar som finns. Har inte sett någon av dessa tidigare.

    SvaraRadera