måndag 20 september 2010

KNÄPPT OCH O-KNÄPPT

Knappast knappt om knappar!
-
Vem har inte som barn lekt med knappar? Att fantisera runt dessa vackra, spännande och färgglada "knäppeting" var en rolig sysselsättning.
Min mormor och mamma sparade knappar, spetsar, brodyrer, band, rosetter och annat för att använda till framtida textilprojekt. Deras samlingar blev rena skattkistan för en pysselglad dotter och dotterdotter. (Som också sparar. På allt!)
-
Knappar från tre generationer av pysslande och sykunniga kvinnor. Några av alla de knappar som suttit på mormors, mammas och mina kläder under årens lopp. Sedan lång tid tillbaka hänger de inramade, men ej inglasade, på väggen i arbetsrummet. Det är så roligt att titta på dem och minnas. "Åh, den klänningen... den koftan... den blusen..." Ljuv nostalgi.
-

Även lite spetsar, brodyrer och band har hamnat i ram - och bakom glas. Den vita och rosa "blomman" i mitten är från min mormors brudklänning. Och det svagt rosa bandet uppe till vänster fanns på min dopklänning. Den vackra spetsen nere i mitten, med "droppar", tror jag var på någon blus som mamma hade.
-
Det var lite kvinnlig och textil familjehistoria.
-
Trevlig vecka 38!

1 kommentar:

  1. Fantastiskt med den sparade rosen från mormors brudklänning.

    Nu blev jag själv inspirerad av att leka med mina knappar som ligger i en låda i garaget.

    SvaraRadera