onsdag 8 september 2010

GLAD I GLAS

Ända sedan jag var tonåring har jag tyckt om glas. Det är ett fantastiskt material, påminner om is, starkt och skört på samma gång, ljusglittrande, vackert. Här kommer några av mina loppisfynd i glas, de flesta tyvärr anonyma. Men vi börjar med några från Lindshammar.
-

-
Edvin Öhrströms glasobelisk - i naturlig storlek - står på Sergels torg i Stockholm och väger 130 ton. Min obelisk är 40 cm hög och betydligt lättare! Men precis som den riktiga så har den tillverkats på Lindshammar och är signerad som ovan.
-
En Moraklocka från Lindshammar, 19 cm hög.
-
Glaskors, h 12,5 cm - Lindshammar.
-
Skulptur, h 11 cm - märkt "916870 J. Johansson, Orrefors Sweden, 284-350".
Baksidan är helt slät.
Ett älskat fynd! Jag köpte skulpturen för 60 kr. Helt felfri! Fantastiskt!
-
En svamp - eller ett "vattentorn"? Höjden är 13,5 cm.
-
"Vikt" i glas, h 11,5 cm.
-
Definitivt en svamp! 11 cm hög.
-
Och sist lite färg - en snötäckt fjälltopp med flammande röd sol.
---
Det var allt för i dag!
Må väl!

4 kommentarer:

  1. Du har lyckats väl med bilderna. Glas är inte så lätt att fotografera. Gillar okså glas väldigt mycket och glasobelisken är ett fynd.

    SvaraRadera
  2. Jag vet hur också stavas. Det kan man inte tro. Se föregående kommentar.

    SvaraRadera
  3. Det vet jag att du vet. Känner själv mycket väl till slinta-på-tangenterna-syndromet.

    SvaraRadera
  4. Hej! Har du ngn mailadress man kan nå dig på? Har en fråga ang glaskorset ovan. /Marie ��

    SvaraRadera