fredag 17 september 2010

KRIMSKRAMS FRÅN FÖRR

Smycken och bijouterier kan vara både vackra och roliga. Som exempel kommer här några broscher och halsband från mitt smyckeskrin.
-
Arvegods efter min mamma. Den runda broschen i mitten och örclipsen nedanför har kanske varit knappar tidigare. Mönstret är hopsatt av små, små färgade glasbitar, som mosaik. Broschen till höger med "guldsnören" sätts fast med ett "taggigt" clips på baksidan - kanske är den menad att hålla en halsduk eller scarf på plats.
-
De två broscherna överst köpte jag i slutet på 1950- eller början på 1960-talet. Den nedre, 1950-tal, köpte min mamma för att den skulle passa till en speciell klänning i brunt och beige.
-
Överst brosch från 60-talet i "fuskguld". Runda broschen och pudelbroschen är 1950-tal. Lejonet är av senare datum.
-
Fyra halsband från 1950- 0ch 1960-talet.
-
Halsband i svart, vitt, grått, 1960- och 1970-tal. Vänstra broschen i trä med metalldekor, den högra kan möjligen vara i bakelit.
-
Två svarta och ett vitt halsband från 1960-talet.
-
Slut med krims-krams för i dag.
-
Nu blir det fredagsmys.

3 kommentarer:

  1. Ja, nu blir det fredagsmys och du sätter väl på dig ett vackert smycke. Det skulle jag göra om jag hade så många.

    SvaraRadera
  2. Fredagsmyset består ju till stor del av att få klä sig i säckiga och bekväma plagg - och till dem använder man absolut inget krimskrams.

    SvaraRadera
  3. Underbara smycken! De som kallas bijouterier och alltså inte är "äkta" är den typ av smycken jag gillar bäst. Du kan köpa en hel hög och växla mellan.

    Skulle man råka tappa så är det inte hela världen. Jo, lite värre blir det ju om man tappar något med personlig koppling.

    Den med kedjor på första bilden är grymt cool!

    SvaraRadera