måndag 27 september 2010

MAKRAMÉ & KNOPAR

Några böcker från min bokhylla om knopar och makramé
---
På 1970-talet jobbade jag bl a som kursledare åt ett studieförbund. De kurser jag ledde var makramé, näversöm och fritt broderi. Detta inlägg handlar lite om makramé.
-----------
"Konsten att knyta trådar av olika material till praktiska och dekorativa arbeten är flera tusen år gammal och har tillämpats i många kulturer. Japan och Kina hade sina mönster och indianerna sina. Från Arabien spreds tekniken till Medelhavsländerna och vidare ut i Europa.
-
Sjömännen under segelfartygens tid använde knutar i det dagliga livet ombord och hade också tågvirke till hands för tillverkning av bruksföremål. De spred konsten över världen och bidrog säkert till utvecklingen av olika mönster.
-
Heminredningsmodet under förra hälften av 1800-talet - tofsarnas, fransarnas och draperiernas tid - gav knytkonsten ännu ett uppsving. I början av 1960-talet, slutligen, fick den halvt bortglömda tekniken en ny renässans i Amerika."
(Några rader ur boken Makramé av Anne-Marie Boberg/Elsie Svennås, ICA-förlaget, 1972)
-----------
Under några ungdomsår hade min farfar varit till sjöss och där hade han lärt sig både knopar och att splitsa. Han kunde t o m splitsa vajer, vilket är mycket svårare än att splitsa tågvirke/rep. Farfars kunskaper gick i arv till min pappa, som - efter att jag tjatat ett tag - lärde mig att splitsa rep. Min lite gammelmodige fader tyckte inte det var ett hantverk för unga flickor och ingenting som de kunde ha minsta nytta av. Men där hade han fel, jag har haft både nytta och glädje av den kunskapen.
Makramé lärde jag mig på en kurs och från böcker.
---
Vepa
---
Allehanda knopar som väggdekorationer
---
Makramé runt en flaska
--- Från vänster: Stjärnknop, ögleknop (löpknop), fyrslagen valknop, apans knytnäve.
---
Turkisk matta (i miniformat, ca 10 cm lång)
-
Brosch i makramé
---
Det var en liten titt på vad man kan åstadkomma med trådar, snören och rep.

2 kommentarer:

  1. Du är en händig person och att du skulle varit medlem i "Fumliga fingrar" förefaller otroligt.

    SvaraRadera
  2. Åhhh! Knopar, jag älskar knopar och är (även i mina scoutkretsar) en riktig knopnörd. Det är underbart roligt att briljera i slagning och splitsning.

    SvaraRadera