söndag 22 augusti 2010

FÖR SKÄGGBEKÄMPNING!

Gamla saker för skäggbekämpning. Och ett par nyare.
-
Två flaskor med rakvatten från AVON Cosmetics, "tändstift" Champion och "rakborste". Två rakkoppar från en av stadens gamla barbersalonger. Mellan kopparna står en välanvänd rakborste. Till höger min pappas gamla skrin för rakhyvel och rakblad.
-
Förr hade varje trogen frisör-kund en egen numrerad kopp för raklöddret. När jag för många år sedan fick veta att den gamla salongen skulle läggas ner, ilade jag dit och frågade om jag kunde få köpa ett par av de gamla rakkopparna. Jadå, det gick för sig. Tyvärr glömde jag att fråga vilka herrar som haft nr 41 och 64.
-
På rakskrinet är pappas för- och efternamn ingraverade.
-
"GILLETTE - KNOWN THE WORLD OVER"
-
När skrinet öppnas höjs dess botten. Vilket nästan skrämde slag på mig när jag en gång som barn var ensam hemma och trots förbud öppnade skrinet. (Pappa var naturligtvis rädd att jag skulle skära mig på de vassa rakbladen - därav förbudet.) Men en dag tog alltså nyfikenheten överhand, försiktigt lyfte jag på locket - och den lilafärgade bottenplattan höjdes mot mig. Oj, så rädd jag blev!
-
Jag trodde att det spökade och att det var straffet för att jag varit olydig. Hastigt stängde jag skrinet med darrande händer och gick och lade mig på kökssoffan med en filt uppdragen till näsan. Så hittade modern sin vettskrämda dotter en stund senare. Med skälvande röst berättade jag vad jag gjort. Mamma försökte att inte visa hur road hon var. Hon tyckte förstås att jag gott kunde skämmas ett tag. Men när jag lugnat mig så öppnade vi skrinet tillsammans. Och med mamma tätt intill var det ju inte alls så skrämmande. När fadern kom hem fick han höra att dottern gjort något dumt - men att det hade "straffat" sig.
-
Numera är skräckupplevelsen en liten gullig historia.

3 kommentarer:

  1. Skäggbekämpning trodde jag var karlarnas problem. Jag hade fel för i dag är det även mitt problem. Min kamp förs med en pincett och en förstoringsspegel. Det är inte särskilt kul.

    SvaraRadera
  2. Östrogenet minskar och testoteronet ökar i våra gamla tantkroppar. Fram med Gilletten!

    SvaraRadera
  3. Härligt med rakkopparna, alltid skoj att lära sig något nytt.

    SvaraRadera