onsdag 18 augusti 2010

GAMMEL-NALLE & MINI-MÖBLER

Vad sägs om en liten tur genom mitt "leksaksland"? Vi börjar med nallen jag fick av mamma en jul för över 50 år sedan. Då brummade den när man vände på den och för att inte klappens hemliga inre skulle avslöjas så hade fiffiga mor skrivit på paketet: Får absolut inte vändas!
-
Jag var förstås väldigt nyfiken och frågade om julklappen kunde gå sönder... ifall nu "någon" skulle komma på att röra paketet. "Ja, det är stor risk för det", blev svaret, "så låt det vara." Behöver jag säga att jag knappt vågade titta på paketet förrän det var dags för julklappsutdelning?
-
Brummandet slutade för länge sedan.
-

I hela sin längd - ståtliga 30 cm.
-
Gosig! Men lite ostadig på benen efter alla år i sittande ställning.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Nu över till möbelavdelningen!

Loppisfyndade dockmöbler - lite nötta här och där, men så fina.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Och här nedan några egenhändigt målade mini-möbler.
-
Soffa (från Panduro, tror jag) med uppfällbart lock och målat "tyg".
Lite Kronblomsk sofftyp.
-
En liten stol (också Panduro) med målad och - på ryggstödet - utskuren dekor.
-
Ryggstödets motiv ska föreställa hästar och vagn på väg mot en borg.
-
Sist en liten loppisfyndad byrå som var mycket skadad men fick nytt liv med lite färg. De fyra lådorna kan flyttas runt efter behag och därigenom ändras ju mönstret.
-
Det var dagens titt bland pyssel och pinaler!

5 kommentarer:

  1. Vilken söt nalle och vilken fint minne! Man skulle vilja se den här flickan de dagen :)

    SvaraRadera
  2. Nallen är fin den skulle du kunna sälja för en bra slant. Nalleintresset är stort bland samlare.

    SvaraRadera
  3. @Lybtar: Nallen var verkligen en kär julklapp. Och jag minns än hur brydd jag var över att paketet inte fick vändas.
    @Gunnel: Han är inte till salu. Ingen har så mycket pengar...

    SvaraRadera
  4. Nallen känns nästan levande att titta på. Ja, vad nostalgisk men blir!

    SvaraRadera
  5. @Cinna: Nalle är en mysig typ som åldrats med behag - möjligen är hans blå rosett inte så snygg längre.
    Nostalgi är en fin känsla, tycker jag.

    SvaraRadera