måndag 16 augusti 2010

LÖRDAGENS LOPPISFYND

Jugendskål i majolika, B=24 cm, H=11,5 cm
-Segelbåt, B=39 cm, H=55 cm
-
I lördags var väninnan och jag på en mycket trevlig loppis. I drygt två timmar strosade vi runt bland de ca 240 borden. I vanliga fall skulle vi ha gått ett andra varv, men det var gassande sol och kvalmigt varmt, så vi valde att avbryta innan vi fick värmeslag.
-
Som vanligt spanade vi mest in borden med glas, porslin, kuriosa och annat spännande och det fanns massor av fina saker att titta, vända och vrida på. Men efter många års loppisrundor så börjar hemmet vara knökfullt av onödiga (men älskade) ting. Således gäller det att sålla ganska hårt bland försäljarnas prylar. Och många sålde ju också - för oss - helt ointressanta saker, t ex barnkläder. Men jag kom i alla fall hem med två "fynd":
-
Det första är en majolikaskål som tyvärr inte är av högsta kvalitet, men med mönster som påminner om min favoritblomma, löjtnanthjärtat. Priset var överkomligt, 50 kr.
-
Det andra fyndet är en segelbåt, inte speciellt märkvärdig den heller, men den passar bra bland min samling av fyrar och 30 kr är den absolut värd. Den ska snarast få ett namn skrivet i fören och även en vimpel i masten.
-
Slut för i dag. Lev väl.

4 kommentarer:

  1. Du är en riktig fyndare. Själv kom jag hem med en konstig skål som kostade 10 kronor. Men kul var det!

    SvaraRadera
  2. Var skålen konstig? Jag tyckte den såg riktigt "fräsig" ut. Ja, jag är nöjd med mina fynd. Både skål och båt har intagit sina nya platser i livet.
    Nästa kul datum blir den 28 augusti. Hoppas vädret är bra då också. (Men gärna lite svalare.)

    SvaraRadera
  3. Tänk att man hittar nästan alltid något att ta med sig hem.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är nog det som är så spännande med loppisar - man vet aldrig vad som lurar på nästa bord.

    SvaraRadera